Idéer til lækker, sund og billig mad på SU

Er du studerende og mangler inspiration til noget lækkert, men stadig sundt og ikke mindst billigt mad i ugens løb? Næsten alle studerende kender til den manglende madinspiration efter en lang, hård dag og ender ofte med at spise pasta med kødsovs to gange om ugen. Dette er der dog ingen gode grunde til, idet lækker og billig mad, mens du er på SU, sagtens kan findes. Få i det følgende indlæg nye idéer til lækre og billige retter til alle tidspunkter på dagen.

Morgenmad

Ikke hver morgen behøver at begynde med en kedelig portion havregryn eller et trist stykke toast fra budgetafdelingen. Men derfor kan du godt benytte disse madvarer. Du kan nemt lave en portion havregrød og komme bananer og diverse bær på som topping. Og nu tænker du nok, at bær er meget dyre, men faktisk er de ofte på tilbud i supermarkederne. Hvis du er én ud af mange, som altid har supertravlt i morgenstunden, kan du også hurtigt, aftenen inden, lave dig selv en omgang af de populære ”overnight oats”. Du skal blot blande havregryn med mælk og yoghurt, frugt, nødder, og hvad ellers hjertet begærer. Hvis du på den anden side ikke er fan af havregrød og er en af dem med lidt mere tid om morgenen, kan du med fordel koge et blødkogt æg for at komme det oven på toastskiven. Tilføj et par skiver avocado, og så kan du nyde et sundt, men stadig billigt startmåltid.

Frokost

Hvis du gentagne gange om ugen ender med to tørre skiver rugbrød i madpakken, både på grund af tidspres og en tom pung, så fat mod – der er bedre løsninger. Prøv for eksempel at lave et lækkert pitabrød med skinke eller kylling. I pitabrødet kan du tilføje salat, tomat, agurk og majs – alt sammen billige grøntsager, som gør måltidet sundere, saftigere og flottere at se på. Som prikken over i’et kan du putte din yndlingsdressing eller en cremet, rød pesto ned i pitabrødet. En anden sund og billig frokost kunne lyde på fuldkornstortillas med kylling og hummus. Alle ingredienser kan købes færdiglavede, og hvis du har en rest af grøntsager i køleskabet, kan de nemt tilføjes for at gøre tortillaerne endnu mere velsmagende.

Aftensmad

Aftensmaden er tit den, der ender med at tage mest tid samt koste for meget. Idet kød generelt er dyrt og har en tidskrævende tilberedningstid, kunne en løsning være at lave en vegetarret en aften om ugen. Prøv at lave nogle lækre spinatvafler med mozzarella og tomat eller en hurtig grøntsagswok med rød karry og kokosmælk. Begge retter smager skønt og vil kun tage omkring 20 minutter at fremstille. Hvis du alligevel hungrer efter kød, men ikke vil gå på kompromis med sundheden, kan ovnbagt laks og stegte nudler måske friste. Laks er forholdsvis dyrt, men nudler er billige, og dermed opvejer ingrediensernes pris hinanden. Denne ret er desuden perfekt, når vennerne kommer på besøg i weekenden, og når du har mere tid i køkkenet.

Post Author: admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *