Mad, mad og mere mad

3 nemme og sunde retter til aftensmaden

0

Savner du ny inspiration til aftensmaden i hverdagene? Aftensmaden er ofte en ret, som du formentlig ikke har den store lyst til at bruge flere timer på. Hverdagen er allerede proppet med diverse opgaver, og når aftenen kommer, er energien bare ikke eksisterende til at fremstille den formidable gourmetmiddag. Dog behøver du ikke at finde færdigretterne frem, hvis tiden ikke er til den store Masterchef-runde. I det følgende får du nemlig tre bud på både sunde, nemme og hurtige retter, så du kan nyde en hverdagsaften med et skønt måltid.

Spinattærte med tomat

Hvis du holder af forskellige slags tærter og en god omgang sund spinat, er en spinattærte med tomat lige noget for dig. Denne ret er ikke blot sund og lækker, men også flyvende hurtig at lave, idet du blot skal bruge omkring 25 minutter inklusiv den tid, hvor tærten er inde i ovnen. Angående ingredienserne skal du gerne have fat i spinat, olivenolie, havsalt, en bakke cherrytomater, fire æg, parmesanost samt sort friskkværnet peber. Husk dog på, at denne opskrift kun er til to personer, så hvis hele familien skal nyde godt af tærten, er det bare med at fordoble ingredienserne. Server ligeledes nogle skiver ristet rugbrød til tærten, så børnene eller du selv får en god mæthedsfornemmelse, inden aftenen byder på godnat-rutiner.

Bagt laks med nye kartofler og asparges

Kommer fisken på bordet de anbefalede to gange om ugen, eller glemmes den ofte, kan den næste lette ret sagtens få dig til at skrive fisk på huskesedlen. Bagt laks smager altid skønt – især hvis den får en tur i ovnen. Hermed skal du heller ikke stå og overvåge den hvert minut på panden, men blot lade den få omkring 20 minutter inde i ovnen. Til den bagte laks kan en portion nye kartofler bestemt anbefales. Om sommeren findes der ikke noget bedre end at bruge de små, lækre kartofler som tilbehør til kød eller grønne sager. Og apropos grønne sager er asparges det perfekte tilbehør til laksen og kartoflerne. Læg de grønne asparges ved siden af laksen eller steg en god mængde på panden. Hele måltidet er ganske let og hurtigt, og du vil få alle de vigtige næringsstoffer til kroppen, som du måske har glemt at indtage, inden klokken ringede til aftensmad.

Kylling på sød kartoffelmos

Den sidste nemme og sunde ret står på kylling på en bund af sød kartoffelmos. Hermed byder dette måltid på masser af gode proteiner, som kroppen bestemt vil værdsætte. Til to personer skal du bruge 2 stykker kyllingebryst, 300 g sød kartoffel, rapsolie, timian, citronsaft og et broccolihoved. Sørg desuden for at gnide kyllingebrysterne ind i en god olivenolie for herefter enten at grille dem eller stege dem på panden. Kyllingen skal have 10 minutter på hver side, hvad end det foregår ude på grillen eller inde på panden. Imens kyllingen steger, skal de søde kartofler skåret ud i tern, koges møre i bouillon. Inden retten serveres, blendes de søde kartofler med citronsaften, rapsolien samt en smule kogevand. Damp broccolien og drys kyllingen med timian, og du vil nu have en skøn sommerret stående på spisebordet. Som prikken over i’et kan du ligeledes drikke et dejligt glas rødvin til retten. Kig på et bredt udvalg af forskellige rødvine til aftensmaden lige her.

Leave A Reply

Your email address will not be published.