Mad, mad og mere mad

Få flere proteiner i din dagligdag

0

Det er nemt at komme til at glemme de proteinrige fødevarer i sin hverdag. Dog er dette ikke optimalt, eftersom protein er et vigtigt nærringsstof, der blandt andet bruges til at opbygge muskler. Derfor skal du også indtage ekstra mange proteiner, hvis du er en af dem, der befinder sig i fitnesscentret flere gange i ugen. Musklerne skal nemlig have noget at arbejde med. Kød er ofte den nemmeste vej til protein, men bønner og nødder er også fyldt med det. Derfor er der ingen undskyldning for ikke at få proteiner nok, uanset om man er veganer, vegetar eller kødspiser. Læs med her og få nogle simple tricks til, hvordan du får mere proteinrig mad i din hverdag.

Pep de kedelige kyllingefileter op

Når man snakker om proteinholdigt kød, snakker man som regel om kylling. Der er da også noget om snakken, eftersom kylling indeholder hele 26 gram protein pr. 100 gram kylling. Dog kan det godt blive kedeligt at spise kylling i længden, og der er ikke noget mere ærgerligt end tørre kyllingefileter fra ovnen eller panden. Heldigvis findes der mange metoder til at gøre kyllingen spændende og lækker igen.

Næste gang du skal have kylling, kan du blandt andet vælge at købe pesto, tomater og mozzarella med hjem – mozzarella er også rig på proteiner. Det eneste, du skal gøre, er at komme pestoen på fileterne, skære mozzarella og tomat i skiver og herefter lægge dem ovenpå kyllingen. Ind i ovnen med dem, og i løbet af 30-40 minutter har du lækker og saftig kylling.

Kikærter som proteinkilde

Hvis du gerne vil spare nogle kroner eller har valgt at frasige dig kød, kan du få masser af proteiner igennem kikærter. Disse bønner indeholder hele 20 gram protein pr. 100 gram. Kikærter kan findes i både pose og på dåse. Vælger du dem på dåse, behøver du hverken koge dem eller sætte dem i blød. Det skal de til gengæld, hvis du køber dem i pose. Kikærter er ikke kun rige på proteiner. De indeholder også masser af mineraler og kostfibre, som er sunde for dig. Der er mange muligheder med kikærter. Du kan blandt andet lave hummus eller falafler med dem, men du kan også bruge dem i gryderetter. Brug dem gerne som erstatning for kød.

Noget lækkert til mellemmåltiderne

Man skulle ikke tro det, men peanutbutter er en god kilde til proteiner. Det indeholder nemlig 23 gram protein pr. 100 gram. Derfor er peanutbutter perfekt til mellemmåltiderne. Brug det som smørepålæg eller dyppelse til frugter.

Dog er det ikke lige meget, hvilken peanutbutter du vælger, når du handler. Den økologiske er det mest fornuftige valg, da den udelukkende indeholder jordnødder og salt. Andre peanutbutter-glas kan indeholde noget som palmeolie, mættede fedtstoffer mv. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom. Selvom peanutbutter er en god kilde til proteiner, skal du være opmærksom på, at det også indeholder mange kalorier. Derfor er det ikke noget, som du bare kan spise løs af.

Leave A Reply

Your email address will not be published.